in memoriam Gazsó István
Harmadiktól egészen az érettségiig ő volt a sorban a harmadik és utolsó osztályfőnökünk.
Friss diplomás gépészmérnökként
és mérnöktanárként került az iskolába, a pályakezdő pedagógusok minden
ismérvével. A Géptan és a Gépelemek c. tárgyakat tanította, és főleg az elején
érezhető volt gyakorlatlansága. Mivel korban ő állt legközelebb hozzánk, koránt
sem úgy viszonyultunk hozzá, mint egy megkérdőjelezhetetlen szakmai tudású és
pedagógiai érzékű tanárhoz, inkább csak havernak tekintettük. Ez persze jó
néhány esetben felbőszítette, akkor viszont nagyon igyekezett szigorú lenni,
illetve annak látszani…
Néhány humoros momentum is
előbukkan a rá való emlékezés során.
Az egyik szakmai óráját egy
szakfelügyelő jelenlétében volt kénytelen megtartani. Ha jól emlékszem, éppen a
dízelmotorok dugattyúinak kialakítása volt a téma. (TIT előadás: Nagy igénybevételű motorokban
alkalmazott dugattyúk tetejében gyakran mélyedéseket alakítanak ki, aminek
következtében a sűrítési tér részben a dugattyúba helyeződik át - jellemzően
teherautók, buszok, motorvonatok dízelmotorjaiban. Forrás: internet)
Nos, Pistink – mert természetesen magunk között így
becéztük – lányos zavarában ott és akkor feltalálta az euklideszi geometria
legsajátságosabb alakját. Egy konkrét dugattyútető kialakítást ugyanis „kettős köralakú gömbhenger”-nek nevezett. Meghallva a hangos röhögésbe
átcsapó kuncogásunkat, persze rögtön észbe kapott, és már mosolyogva
helyesbített. Zseniális találmányát egyedül csak a 2007-ben megalkotott Gömböc
múlja felül… (TIT előadás: „A gömböc egy
konvex, homogén háromdimenziós test, melynek specialitása, hogy összesen két –
egy stabil és egy instabil – egyensúlyi helyzete van.” Forrás: Wikipédia.)
Vele kapcsolatban egy másik humoros esetet is
megemlítenék, melynek viszont Gabi bácsi volt a szenvedő alanya.
Elöljáróban egy nélkülözhetetlen információ: akkoriban még
nem létezett zsebszámológép, a számításokhoz segédeszközként logarlécet
használtunk. A fiatalabb korosztálynak erről csak annyit, hogy egy vonalzóhoz
hasonlító eszköz volt, ám három részből állt. Azon az elven működött, hogy
szorzásnál a tényezők logaritmusai összeadódnak, osztásnál kivonódnak. Ennek
megfelelően logaritmikus skálával volt ellátva. Az eredmény nagyságrendjét (10
a valahányadikon) a tényezők nagyságrendjéből kellett – többnyire fejben –
kikombinálni. A pontos eredmény tehát nem mechanikusan adódott, mint a
zsebszámológépek esetében, hanem némi gondolkodás is szükségeltetett.
Visszatérve a konkrét esetünkhöz,
egy dolgozatban ki kellett számolni, hogy egy adott szivattyúhoz hány
csoportszelepet kell alkalmazni. Nos, Gabi bácsi valamit igencsak elnézhetett a
számításkor, mert eredményként 32.000 db (!) csoportszelepet hozott ki, amely eredményt már az óravéget jelző csengetéskor nem tudott megdiszkutálni, mert kikapták a papírt a kezéből.
Gazsó Pisti javítás után Gabi bácsi dolgozatát hamiskás mosoly közepette véres kardként mutogatta az osztálynak.
Gazsó Pisti javítás után Gabi bácsi dolgozatát hamiskás mosoly közepette véres kardként mutogatta az osztálynak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Előre is köszönjük !
(az Ismeretlen / Unknown hozzászólásokat csak akkor publikáljuk, ha a kommentelő az üzenetben azonosítja magát a nevével)