Tanács

Rev. 6.0 (2020.05.15.)

Ezen az oldalon összegyűjtjük azon bejegyzések részleteit, amelyek a tapasztalatok alapján a letisztult, másoknak is hasznos információkat tartalmazzák.
A nyugdíjas létre való felkészülés során sok weboldal, törvényszöveg került áttanulmányozásra, itt a lényeg azokból is, összefoglalva egyszerűen, közérthetően, a pillanatnyi jogi környezet figyelembe vételével.

Ezek persze az idő múlásával változhatnak, erre figyelni kell !
Ha tudjuk, ezt az oldalt rendszeresen a friss információkhoz igazítjuk.

Nyugdíjas

Az elmúlt időszak nagy slágere volt a nyugdíjas szövetkezetek megalapítása és a tagtoborzás.

A megjelent új rendelkezések a munkaviszony keretében is hasonló kedvezményeket biztosítottak.

Összefoglalva a kialakult helyzetet:
  • a hasonló kedvezmények a még munkában lévő és nyugdíjba készülők életét fogja megkönnyíteni, kedvező feltételek mellett tudják majd folytatni
  • a szövetkezetek előnyét a már nyugdíjban lévők - jelenleg nem dolgozók -  továbbra is igénybe vehetik
  • a szövetkeztet által kiközvetített nyugdíjasok munkájának kifizetése egy szolgáltatási számla kiegyenlítésének formájában jelentkezik a munkáltatónál 
  • Egy előny továbbra is megmarad: aki nem akar egész évben folyamatosan dolgozni, azt egy "projektmunka" keretében is lehet foglalkoztatni, a nyugdíjast nem kell állományba venni

(Rev. 4.0 - 2017.09.24.)

2018. január elsejétől a nyugdíjemelés mértéke 3%, a minimálbér 8% -ot emelkedik, értéke 137.700,- Ft lesz.

Általános megjegyzés

A jövőt illető üzenetük hasonló a helyzetben lévő sorstársaiknak:
  • a humorérzéket nem szabad elveszíteni
  • meg kell találni a nyugdíjas mindennapok értelmes elfoglaltságát
  • sohasem késő tanulni, értelmes hobby -t találni, mert a szellemi leépülés előbb-utóbb a testi leépüléshez vezet

A BKV -ról

  • Ne szponzoráljuk a "kisnyugdíjunkból" a BKV -t, váltsuk ki idejében, még a felhasználás előtt a fényképes nyugdíjas igazolványt
  • nem kell a törzsszámos igazolólapot magunkkal cipelni, csak az igazolvány kiváltásakor van rá szükség
  • a MÁV és VOLÁN viszonylatokon való utazáskor vigyük magunkkal az 50 és 90 % -os karikákkal ellátott lapot. Itt is figyeljünk arra, hogy ezek felhasználhatósága minden év márciusának végén lejár, addig lehet a pecséteket gyűjteni, utána már csak a frissen megkapott új karikákat tartalmazó lap érvényes
  • ha automatában váltunk ki BKV bérletet, akkor az igazolványon lévő 9 karakteres azonosító számjegyet pontosan töltsük ki az érintőképernyős eszközön, az jól működik, ellenőrizni tudjuk a beírt számokat mielőtt kinyomtatná. (A szóköznek nincs jelentősége, az automatán azt nem is lehet bevinni.)
  • És minden év április első napjaiban - mielőtt utaznánk a BKV valamelyik viszonylatán - tetessünk érvényesítő pecsétet az igazolvány megfelelő kockájába.

A nyugdíj utáni munkavégzés

  • A nyugdíj adómentes, a bejelentett további jövedelmeket a normális cégek lejelentik és befizetik a járulékot a NAV -nak, tehát lehet nézni a márciusban megjelenő NAV számítást és valszeg hozzá sem kell nyúlni, mert ua. jön ki.
  • Korbetöltött nyugdíj mellett lehet dolgozni a privát szférában, semmilyen korlátozás sincs
  • Közalkalmazotti vagy hasonló jogviszonyban vállalt nyugdíj melletti munkavégzés esetén azonban a nyugdíj folyósítását 2017-ben is fel kell függeszteni (egyelőre)
  • A nők kedvezményes nyugdíjában, korhatár előtti ellátásban vagy szolgálati járandóságban részesülő személyek munkavégzése esetén kereseti korlátot kell figyelembe venni, az egy naptári évben a br. kereset maximum a 18*(aktuális minimálbér) lehet
  • Ha januárban kezdene az ember, akkor ezt el kell osztani 12 –vel, hogy a havi max. bruttót megkapjuk
  • Mivel nyugdíjas korban általában már sima az ügy, nincsenek az adózást befolyásoló különféle esetek, tényezők, így a havi nettót a jelenlegi adókulcs segítségével úgy kapjuk meg, hogy a bruttót megszorozzuk 0.665 –el. Tehát durva számításhoz a bruttó 2/3 –a lesz a nettó. Visszafelé osztással kapjuk meg a nettóból a bruttót, attól függ, hogy melyik egységről tárgyalunk
Legyen a példa jelenleg 18*127.500=2.295.000,- br. Ft/év, havi bruttó ebből 191.250,- Ft. A havi nettó kerekítve 127.181,- Ft.

De itt vannak a nyugdíjas szövetkezetek is.
Egyenlőre még kevés a tapasztalat, hirdetik ennek előnyeit, hogy mennyivel lehet havonta többet keresni ugyanakkora bruttó összeg mellett, de viszont nem számít bele a nyugdíjalapba, az nem növekszik.
Az eddig megjelent vélemények szerint az fogja eldönteni ennek a konstrukciónak a sorsát, hogy milyen munkákat ajánlanak fel a munkáltatók a nyugdíjasoknak. Ahogy írják inkább fizikai munka a sláger, ezt meg nem minden nyugdíjas vállalja el.
Nem biztos, hogy mindenki árufeltöltésről álmodozik.

Viszont ki lehet emelni, hogy gyors segítség, ha valaki tud magának munkát találni, legyen az néhány hónapos projektmunka is.
A konstrukcióban a szövetkezet szerződik, számol el az adóhatóság felé és kb. a bruttó szerződési összeg 70% -a lesz a nettó kereset.
További előny, hogy nem kell egyéni vállalkozói igazolványt kiváltani, mert ott akkor is van költség, ha nincs aktív megbízás, munka.

Az önkéntes nyugdíjpénztári tagság megszüntetése, a megtakarítás kivétele

Nyilván vannak pénztár specifikus szabályok, de általános szabály, hogy a 10 éves várakozási idő után a hozamot adómentesen fel lehet venni. A teljes megtakarítást (akár életjáradékként) pedig akkor, ha a tag betöltötte a rá érvényes nyugdíj korhatárt, a nyugdíjas státusz nem feltétel!

A NYESZ-R számla megszüntetése, a pénz felvétele

Aki elolvasta Gyuri bácsi erre vonatkozó kálváriáját, és érdekelt a témában, annak javasoljuk, hogy az adott Banknál tudakolja meg a vonatkozó tudnivalókat.

A nyugdíjas utazásokhoz néhány jótanács

Szervezett - főleg külföldi - úthoz célszerű ismert, jó nevű, biztos anyagi hátterű utazási irodát választani, mert kisebb az esélye, hogy idő közben becsődöl, mi meg - esetleg a világ másik végén - várhatjuk a Messiást. 
Buszos utazások
  • Ha még nem vagyunk akkut demensek, akkor lehetőleg ne vegyünk részt buszos utazásokban, mert: 
  • a buszon sokáig kell utazni, nem mi döntjük el egyedül, hogy mikor és hol állunk meg útközben, ehhez mások és a sofőr hajlandósága is kell
  • a buszon véletlenszerűen összeválogatott, különböző kultúrájú, életkorú utas is lehet, nem biztos, hogy passzol az ízlésünk velük
  • ha nem akarunk a közös programokon részt venni (ezek az idegenvezető kívánsága szerinti programok), akkor a közösségből kilógó emberek leszünk. Van még elég saját ötletünk is, azt valósítsuk meg
  • a buszokon ne hagyjunk értéktárgyakat, ha városnézésre megyünk és szóljunk a vezetőnek, hogy ő se hagyjon semmit a bezárt buszban, mert feltörhetik, így nem kell felesleges bosszúsággal és/vagy várakozással tölteni az értékes időt
Repülős utak
  • A gép indulása előtt legalább 2 órával előbb legyünk kint a reptéren, hogy ne kelljen kapkodni a biztonsági ellenőrzés és a becsekkolás során
  • Célszerű úgy csomagolni, hogy a kézipoggyászban (amit felviszünk a fedélzetre) legyen egy "túlélő" készlet: gyógyszer, 1 váltás ruha, főleg fehérnemű, tisztálkodó szerek. Ugyanis, ha netán elkeveredne a feladott poggyászunk, ezzel kibekkelhetjük azt az 1-2 napot, amíg előkerül az elveszett csomagunk.
  • Egyébként mindig tájékozódjunk az adott légitársaság előírásairól, különösen a kézi- és feladható poggyászok méreteiről, súlyáról stb. Ezek a feltételek ugyanis nagyon eltérőek lehetnek, melyek keményen zsebre is mehetnek...

1 megjegyzés:

  1. Szívesen várjuk a fentiekkel hasonló tapasztalatokat, kiegészítéseket !

    VálaszTörlés

Előre is köszönjük !
(az Ismeretlen / Unknown hozzászólásokat csak akkor publikáljuk, ha a kommentelő az üzenetben azonosítja magát a nevével)

Az elmúlt 30 nap slágerei