na azért nem biztos, hogy kár volt
Ennek a bejegyzésnek a tárgya egy bizonyos hazai (de nem kevésbé kelet-közép európai) eseménysorozat hatása a műszaki értelmiség egzisztenciájára. Mivel Gabi bácsival megállapodtunk, hogy írásainkban kerüljük a politikai színezetű be-, ki- és elszólásokat, így csak az időszakra hivatkozom: a 80-as évek vége – 90-es évek eleje.
Nos, ez az eseménysorozat nagymértékben
pályamódosításra kényszerítette a műszaki szakemberek jelentős részét. Kivételt
talán csak a legalább 87 idegen nyelven beszélő, felső vezetői tapasztalatokkal
rendelkezők képeztek.
Az én akkori munkahelyemen (BRG
Fejlesztési Intézet) 1992 őszén hozták a beosztott mérnökök tudomására, hogy sok
jóra ne számítsanak. És lőn: 1 hónapon belül kiosztották az útilapukat. Ennek
előszele már kb. 1 évvel azelőtt érezhető volt, így aki csak tehette, már jó
előre kereste a menekülési útvonalakat. Jómagam is próbálkoztam, válogatás
nélkül küldözgettem a pályázatokat. Naivan bíztam abban, hogy egy 39 éves
gépészmérnök után kapkodni fog a munkaerő piac. Persze nem így történt, ennyit
a naivitásról…
Nem tehettem mást, mint beletörődni és a műszaki pályafutásomat
eltemetni. Eme lélekemelő szertartáshoz áldozati bárányként igénybe vettem egy
rumos üveget, mely ugyan nem akkor nyittatott ki, az eredeti tartalmából mintegy ¼ rész hiányzott. A feleségem és
kamasz gyermekeim megrökönyödésükben már majdnem megrendelték a bársony párnát
is, de csodák csodája megúsztam az alkoholmérgezést, prózaibban kifejezve, túléltem.
Viszont másnap megfogadtam, hogy ez volt életem második, de egyben utolsó
filmszakadása…
A munkanélküliséget elkerülendő,
1992 december elejétől elszegődtem biztosítási üzletkötőnek. De a sors kiszámíthatatlan
szeszélye folytán, még a próbaidőm alatt kaptam egy táviratot: interjúra hívtak
az egyik megpályázott állással kapcsolatban. Sikeresen vettem a második
fordulót is, így csodák csodája, 1993. január 1-től felvettek. A biztosítónál természetesen
még próbaidő alatt felmondtam, amúgy sem lettem volna az ügynökök non plus
ultrája…
Ez hát a pályamódosításom rövid
története. Így lettem középvezető annál a cégnél, melynek alaptevékenységét az „Egyéb”
kategóriába illik sorolni, de nem áll messze a pénzügyi szolgáltatástól. Nyájas
Olvasó, ha ennél alaposabban szeretnél tájékozódni, javaslom, tanulmányozd a
Facebook profilomat.
Az első néhány hónapban
megtapasztaltam, hogy sokkal nehezebb emberekkel bánni, mint egy megálmodott és
megvalósított műszaki alkotással bíbelődni. Ez a megállapítás nem csak a
beosztottaimra vonatkozott, hanem – szolgáltatásról lévén szó – az Ügyfelekre
is.
Ez a beosztás magában foglalta konfliktus
helyzetek megoldását is. Erre álljon itt két példa, az egyik elméleti, a másik
gyakorlati.
Egy jó nevű szociálpszichológus konfliktuskezelő
előadásán kérdésként felmerült: hogyan lehet „leszerelni” egy önmagából
kifordult, ordibáló ügyfelet? A szakember receptje: halkan kérjük meg az
illetőt, hogy hangosabban beszéljen, mert nem hallani, mit mond. Erre az ügyfél
óhatatlanul megszeppen és megszelídül.
A munkatársaim a sírógörcstől így megmenekülvén
hangos vihogásra váltottak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Előre is köszönjük !
(az Ismeretlen / Unknown hozzászólásokat csak akkor publikáljuk, ha a kommentelő az üzenetben azonosítja magát a nevével)